A KRESZ változás a jogosítvány szerzést is érintheti
A kormány 2025-ben KRESZ módosítást tervez, amelynek néhány pontja érinteni fogja a jogosítvány megszerzését, valamint a B kategóriás jogosítvánnyal vezethető járművek körét. Cikkünkben az egyelőre tervezett, de még nem elfogadott KRESZ változás jogosítványt érintő főbb változásait foglaljuk össze.
1. B kategóriás jogosítvánnyal akár 125 köbcentiméteres motorok is vezethetők lehetnek
A KRESZ változás a B kategóriás jogosítvánnyal vezethető járművek körét, azon belül is a motorosokat érintené. A tervezet értelmében B kategóriás jogosítvánnyal nem csak az eddigi 50 köbcentis segédmotoros kerékpárok, hanem akár 125 köbcentiméteres motorok is vezethetők lesznek, külön motorvezetési gyakorlat és vizsga nélkül.
A nagyobb szabadság nem biztos, hogy mindenkinek jó lesz, hisz a motorozás egészen más műfaj, mint az autóvezetés. Megfelelő felkészítés és gyakorlati oktatás hiányában sajnos ez a módosítás a balesetveszélyt növelheti.
2. Szimulátorok bevezetése az autósoktatásban
A középiskolások számára tavalyi évben meghirdetett, teljesen ingyenes jogosítványszerzés bevezetése továbbra is várat magára, ami a gyakorlati képzést illeti. Bár néhány középiskolában pilot jelleggel katona oktatók végzik jelenleg az ingyenes oktatást – a diákok többsége továbbra is autósiskolában szerezi meg a jogosítványát. A jogosítványszerzés költségeinek csökkentésére több javaslat is megtalálható az új KRESZ tervezetben, ezek egyike az, hogy az autósiskolában történő vezetésoktatás kiegészítésére hoznák be a Közlekedési Hatóság által engedélyezett szimulátorokat az oktatásba. A gépeken olyan közlekedési helyzeteket lehetne gyakorolni, amelyek élőben feltartanák a forgalmat, veszélyesek lennének. A jelenleg kötelezően előírt 29 gyakorlati órából a szimulátorral 6 gyakorlati óra lenne kiváltható. Így a kötelezően levezetendő óraszám csökkenne, ezzel párhuzamosan az autósiskoláknak kifizetett költség és a B kategóriás jogosítvány ára is.
3. Vezetésgyakorlás családtaggal
A családtaggal történő gyakorlás lehetőségének javaslatát szintén a költségcsökkentés igénye ihlette. Ez a megoldás egyébként számos nyugat-európai országban működik. A tervezet szerint autósiskolában levezetett minimum óraszám (ami 20-29 óra között mozog a tervek szerint) felett lehetőség lesz hivatásos oktató helyett családtaggal vezetni. A családi békének nem biztos hogy jót tesz ez a megoldás, de a jogosítványszerzés költségeit valószínűleg csökkenti majd a „hobbi családi autósoktatók” alkalmazása.
A statisztikák alapján ugyanis az utóbbi hónapokban átlagosan 46 óra vezetés után sikerül levizsgáznia egy kezdő tanuló vezetőnek. Ez azt jelenti, hogy a kötelezően előírt 29 autósoktatóval eltöltött vezetési óra nem volt elég az első jogosítvány megszerzéséhez, mert átlagosan további 17 órát gyakorolnia kellett a tanulónak. Minimálisan ezt a mennyiséget, vagy még több órát váltaná ki a családtaggal való vezetés gyakorlás. A javaslat több megkötést is tartalmaz:
- Autópályán és autóúton nem lehetne hozzátartozóval gyakorolni.
- Kizárólag az a családtag segíthet a tanulónak, akinek legalább 10 éves a jogosítványa, nem követett el közlekedési bűncselekményt és felelősséget vállal a tanuló vezető által elkövetett szabálysértésért vagy okozott kárért.
- Az oktatáshoz használt autót külön meg kell jelölni.
- Műszakilag nem kell majd sem átalakítani sem levizsgáztatni a megjelölt autót.
Fent leírt KRESZ változási tervek egyelőre javaslatok, a huszonhét oldalas csomagban a jogosítványt érintő változások mellett a gyalogosokra, kerékpárosokra, rolleresekre és az autósokra vonatkozó javaslatok is megtalálhatók.